یک مشاوره با پزشک عمومی ممکن است از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند

14 آوریل 2020 - با داشتن یک پزشک عمومی (GP) آموزش دیده برای مشاوره های انگیزشی، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در شما کاهش یابد، اما تنها در صورتی که هم اکنون به دیابت مبتلا نباشید یا در معرض خطر ابتلا به آن نباشید. اینها نتایج یک مطالعه ی جدید تصادفی از دانشگاه Aarhus در دانمارک است.

بیش از نیمی از دانمارکی های بالای 55 سال به نوعی بیماری قلبی عروقی مبتلا هستند. اغلب این بیماریها در اثر آترواسکلروز شریان های قلبی و مغزی ایجاد می شوند. اکنون یک مطالعه از دانشگاه Aarhus نشان می دهد که یک مشاوره ی انگیزشی با یک پزشک عمومی می تواند اثرات پیشگیرانه ای داشته باشد. نتایج این تحقیق به تازگی در مجله علمی BJGP Open منتشر شده است.

دکتر Torsten Lauritzen از دانشگاه Ahhus ، می گوید: مطالعه ی ما نشان می دهد که یک مصاحبه ی انگیزشی می تواند یک روش امیدوار کننده برای کاهش بیماری های قلبی عروقی باشد. همانطور که از نام این مقاله بر می آید، هدف از مصاحبه ی انگیزشی ایجاد انگیزه در فرد برای تغییر شیوه زندگی خود است، به عنوان مثال با انجام ورزش بیشتر، تغییر رژیم غذایی به یک رژیم سالم تر یا ترک سیگار.

آموزش برای مشاوره های انگیزشی

این نتیجه از یک نظرسنجی از 175000 بیمار40 تا 69 ساله که پرسشنامه ای را از پزشک عمومی خود در رابطه با "ابتکار عمل برای مبارزه با دیابت" دریافت کرده بودند، اقتباس گردید. پس از انجام نظرسنجی، هر پاسخ دهنده می توانست ببیند که آیا وی در معرض ابتلا به دیابت بوده است، بدون این که از این موضوع اطلاع نداشته است یا خیر.

همه ی افراد در "گروه در معرض خطر"، تشویق شدند که با پزشک عمومی خود تماس بگیرند و تقریباً 26000 نفر از آنها این کار را کردند. یک چهارم از پزشکانی که این بیماران را معالجه می کردند، به طور تصادفی انتخاب و آموزشهایی را برای ارائه ی مشاوره ی انگیزشی دریافت کرده بودند، در حالی که بقیه مشاوره را به روش عادی ارائه می دادند. پزشکان عمومی که برای مصاحبه انگیزشی آموزش دیده بودند، توانستند حدود نیم ساعت مصاحبه طولانی تری را با بیمار ترتیب دهند و در صورت لزوم بیمار را با مشاوره های عادی تحت نظارت قرار دهند.

بعد از گذشت هشت سال، آمار و ارقام مربوط به تعداد مرگ و میر در بین بیماران و تعداد کسانی که به دلیل ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی نیاز به بستری در بیمارستان داشتند، محاسبه شد. هیچ تفاوتی در بروز بیماری های قلبی عروقی یا مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به دیابت و در معرض خطر بالای دیابت، صرف نظر از اینکه پزشک عمومی آنها آموزش های مصاحبه انگیزشی را دیده بود یا خیر، مشاهده نشد.

اما خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در میان بیماران فاقد دیابت، که پزشک عمومی آنها آموزش های مصاحبه ی انگیزشی را گذرانده بود، در مقایسه با گروه بیمارانی که پزشک معالج آنها آموزشهای انگیزشی را دریافت نکرده بود، 13 درصد کاهش نشان داد.

دکتر Lauritzen گفت: نتایج احتمالاً به این دلیل است كه بیماران با انگیزه درونی خود كنترل می شوند و یک مشاوره ی انگیزشی به بیماران كمك می کند تا تصمیم بگیرند كه برای تغییر و حفظ شیوه زندگی جدید جدی باشند، به جای اینكه فقط به آنها گفته شود که شما مجبور به تغییر روش زندگی خود هستید و هیچ انگیزه ای در آنها ایجاد نکنند. این نظرسنجی باعث افزایش آگاهی ما در مورد چگونگی گفتگو با بیماران خود گردید، حال ما می دانیم که این روش می تواند یک اثر پیشگیرانه داشته باشد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که یک مشاوره ی انگیزشی ممکن است در تغییر وزن، سطح ورزش یا عادت به سیگار کشیدن یک تاثیر مفید کوتاه مدت داشته باشد. همچنین مطالعات پیشین نشان داده اند كه مصاحبه انگیزشی موجب رضایت بیشتر بیماران می شود و پزشكان عمومی كه این مشاوره های انگیزشی را انجام می دهند، این روش را مؤثر می دانند. با این حال، هیچ یک از مطالعات قبلی، تاثیرات طولانی مدت(چندین سال بعد) مصاحبه های انگیزشی را بر عوارض یا مرگ و میر افراد بررسی نکرده بودند.

این مطالعه یک مطالعه مبتنی بر ثبت نام بود. از بین 26000 فردی که با پزشک معالج خود ملاقات کرده بودند، 1615 نفر مبتلا به دیابت تشخیص داده شدند، در حالی که به 2655 بیمار گفته شده بود که آنها در معرض خطر بالایی برای دیابت قرار دارند. درمجموع به 21451 بیمار گفته شد که دیابت ندارند یا در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به دیابت نیستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-gp-cardiovascular-disease.html